24 maj 2016

Med en doft av syren

I augusti förra året köpte jag garn till en Chubby juggler (mönster Evelina Roos), ett nystan rosa, ett blått och ett ljusgrått av Fine Donegal tweed från Debbie Bliss. Min tanke var att randa det rosa och ljusgrå men när jag började så blev det grå garnet plötsligt grönt, för grönt för att det skulle passa, så den stora randiga delen på sjalen blev rosa och blå.
Självklart tänkte jag använda det ljusgrå till bården så jag stickade. Och repade upp. Det ljusgrå har fel underton och passar inte alls med de båda andra. 
Efter en djupdykning i mitt garnskåp visade det sig att jag hade Donegal tweed från Magasin Duett som passade perfekt i stället för det grå.
Så där ja, mycket bättre!
Sjalen har en bra form och det var jättekul och lätt att sticka bollfransen, den som gör hela sjalen till något extra.
Just idag var det lite för varmt för en ullsjal men det kommer svala kvällar och svalare dagar. 
Jag tycker att sjalen och syrenerna som blommar passar bra ihop. Tänk om sjalen kan påminna mig om den underbara syrendoften och fina syrentiden när jag bär den.
Ja, det säger vi, sjalen = syrenblom i maj. For ever.
Och det grå garnet är redan uppbokat för nästa projekt...

1 kommentar:

  1. Vad fin den blev! Det där mönstret har jag också, kanske att jag skulle sätta igång med en själ jag med.
    Lena i Östersund

    SvaraRadera