10 juli 2011

Tremiljonerspromenaden

För första gången har jag tillbringat en sommarsemester vid Siljan. Jag säger bara - Åh!
Jag har längtat efter att se  - och gå på - långbryggan i Rättvik, och det har jag gjort nu.
Långbryggan är 628 meter lång, och ursprungligen byggdes den 1896-1897 för att man skulle kunna ta sig torrskodd från stranden ut till kallbadhus och ångbåtsbrygga på en konstgjord holme. 
 
Bryggan är helt i trä, och den nuvarande bryggan är helt renoverad och invigd 1992. 
 2638 st plankor består bryggan av, och varje planka har en sponsor som betalat 500:- som bidrag till återuppbyggnaden av bryggan. Alla sponsorers namn finns infrästa på respektive planka och det var kul att läsa varifrån alla sponsorer kom - allt ifrån lokala personer och företag till någon i Minnesota och någon från Öland. Bryggan kostade knappt tre miljoner!
 Jag var där! I solsken - och i min fina klänning.
 Där ute i Siljans böljande vatten badade två quiltare. :o)
Plask plask!

1 kommentar:

  1. Det var en häftig brygga!
    Kul att följa dig på dina utflykter.
    Kram

    SvaraRadera