9 sep. 2016

Tankekringelikrokar

- Vad tänker du på? 
Jag tänker på ljumma vindar, vältrampade trädäck, mjuka kuddar och vad livet egentligen går ut på. Jag tänker på vad jag brinner för, på riktigt, inte så där politiskt korrekt och smart, utan innerst inne. Jag tänker på vad jag inte brinner för och på hur otroligt mycket tid jag lagt på att göra just sådant som jag inte brinner för. Vilket slöseri! Jag tänker på att jag ändå gjort det som känts rätt och viktigt i stunden och det har inte alltid, eller kanske alltför sällan, varit samma saker som det där som hjärtat hoppar till av glädje för. Jag tänker på att det är okej, det är helt okej att göra det man tror att andra blir glada av om man också, då och då åtminstone, är ärlig mot sig själv och gör saker för sin egen skull. Jag tänker på hur mycket det kostar att göra saker, saker som är roliga och glädjefyllda och saker som tär och skaver. Jag tänker på att det är olika pris på saker och ting vid olika tillfällen i livet, till och med olika dagar. En dag är det lätt att städa och plocka undan, nästa dag är det så tungt att det nästan inte går. En dag kan man göra hundra saker på en och samma dag, några år senare räcker det med några få. Jag tänker att det är bra, det är bra att få insikter och kunskaper och erfarenheter så att man kan göra andra val, kanske klokare val och framför allt egna val. 
Jag tänker så mycket, jag gillar att tänka och dessutom tänker jag bra när jag är ensam fast ibland tänker jag bäst när jag känner mig obekväm och lite trängd. Då blir jag kanske mer kreativ i tanken just för att komma ur situationen. Jag tänker på att jag tänker. Det är intressant. Hjärnan fascinerar mig som alltid. Vilken grej alltså! 
De två virkade kuddarna är gjorda i Catania, ett bomullsgarn jag köpt från Bautawitch. Jag har också följt hennes beskrivning till kuddarna då hon alldeles lägligt la upp beskrivningen kort efter jag sett en liknande kudde på Lee Esselströms Instagramkonto. Det gick åt mer garn för mig än för Bautawitch, jag virkar lite lösare, men å andra sidan blev mina kuddar lite större också. Stora kuddar gillar jag! 
Igår kväll, efter en ganska miserabel dag med migrän, så la jag upp en ny stickning. Det var lite jobbigt att förstå mönstret med ömt huvud men idag går det lättare.
Det blir vackert, i finaste färgen som Johanna färgat dessutom.

Mitt fredagsmys består av två nya böcker. 
Två helt fantastiska böcker! Sprängfyllda med gamla anrika mönster som jag  vill kasta mig över. Att förvalta det arv som kvinnor genom århundradena byggt upp gör något gott med själen. Jag blir så inspirerad så helgen kommer ägnas åt garn och böcker, te och tankar.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar