2 sep. 2016

Hallonröd

Det är så roligt när det man företar sig fungerar och blir så bra som man tänkt sig. Idag har jag, efter många veckors planerande och uppladdning, börjat sy en klänning. 
Det är inte ett helt lätt projekt att nåla ändringar på sig själv men det har faktiskt fungerat för en gångs skull. Klänningen är visserligen inte klar ännu men jag har provat många gånger längs vägen och är ganska övertygad om att den kommer att passa mig bra.
Tyget är stentvättat linne, helt underbart mjukt och skrynkelfritt. Det är många som undviker linnekläder just för att de blir skrynkliga men ett välanvänt linneplagg som tvättats några gånger blir slätare och slätare ju mer man använder det. Och för de som har lite mer bråttom i livet så finns förtvättade linnetyger som redan är skrynkelfria. 
Färgen på det här tyget kallas hallonröd, detaljbilden på fickan gör färgen mest rättvisa.

Halsringning, ärmar och fållar återstår. Det sparar jag till en annan dag. Jag har också ett par byxor i planerna. Kanske måste jag börja på dem snart också. Alla dessa saker man skulle vilja göra...

För övrigt så virkar jag på och försöker förtränga att huset skulle må väldigt bra av att dammsugas. 
Hå hå ja ja. 
Trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Jättevacker klänning! Mitt sinne riktar sig alltmer mot linne också... fast färdigköpta kläder då, för sy, det...har jag ingen lust att göra. (Höll på att skriva "det kan jag inte"). ;)

    "Dammråttorna springer ingenstans"...som min mamma brukar säga.
    Och jag brukar fylla i med:"...nää, men det är ändå bäst att göra det roliga först, så man orkar det viktigaste!"
    Kram Sofia <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet hos oss är att katterna leker med dammråttorna... :) Eller så jagar dammråttorna katterna kanske? ;)
      Kram

      Radera
  2. Ser underbar ut, härlig färg och form! Du är så duktig!

    Kram Lizzan

    SvaraRadera