16 juli 2020

Argyle och enkla ränder

Blir du också väldigt trött de första dagarna på semestern? Jag skulle kunna sova hur mycket som helst känns det som, samtidigt som jag inte vill sova alls. Att vakna långsamt, att dra ut på frukosten, så länge att teet hinner kallna i koppen, är en fin del av semestern. Långsamt. Utan brådska. En sak i taget. Här och nu.
Argyle är ett diamantformat mönster som ofta förekommer på strumpor och sockor, många skulle nog associera argylemönster till golfstrumpor. Mina strumpor kommer dock förmodligen aldrig bäras på en golfbana.
Mönstret heter Twisted stitch Argyle och är gjort av Kate Atherley och det är ett gratismönster på Knitty.com. Det finns ofta väldigt fina gratismönster på Knitty, som definitivt skulle sälja bra. Vilken lyx det är!
Mönstret var en glädje att sticka, inte en enda maska var långtråkig.
Jag har stickat i Moods of Colors True Corridale, i färgen Allium moods på sticka 2.25 mm.
Det melerade garnet funkade jättebra till det fina strukturmönstret.
Enkla randiga sockor, där man inte behöver använda så mycket hjärnkapacitet, har jag ofta på stickorna. Perfekt att ta till när händerna vill göra något.
Det här paret är stickade i Grundl Hot sock Madena 4-fach i färgen 404.
Jag har gjort flera par i det garnet, ett slitstarkt, fylligt och bra sockgarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar