22 feb. 2019

Urkrafter

Ibland kommer inspiration från oväntat håll. Jag såg ett program på tv om arkeologiska fynd i Kina från ca 1500 f Kr, från Sanxingdiu. De där fynden, skulpturer varav flera bronsmasker, har snurrat runt i mitt huvud i flera dagar. De är så speciella, mer lika verk från Mayakulturen än typiska för sitt område, och de talade till mig på något sätt.
Helt fritt har jag tolkat dem och gjort dem på mitt sätt, lagt till och dragit ifrån.
För mig är de drottningar, drottningar som inte behagar utan som levt länge, är fyllda av kunskap, visdom och kraft. Urkvinnor som inte låter sig rubbas av världsliga ting eller andras tyckanden.
Starka, orubbliga, odödliga.

Jag är nog inte färdig med de här figurerna, jag tror det finns fler som vill ut genom mina händer och mina pennor. 
Det finns så mycket spännande i huvudet på en, en del får stanna där det  är, annat får glänta på dörren och komma ut i ljuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar