27 jan. 2019

Mönster och fönster

Det tog mig sex år från det jag la upp till min Stjärnhop tills den var klar. Jag stickade förstås inte bara på den utan gjorde några varv då och då och försökte lära mig att få flyt i flerfärgsstickning. 
Det tog tid och jag var nära att ge upp flera gånger, repa upp det jag stickat och göra något bättre av garnet men jag fortsatte och är så glad för att den till slut blev klar.  
Jag trodde aldrig att jag skulle göra fler men när en väldigt stickvärdig vän blev överförtjust i min sjal så erbjöd jag mig att sticka en likadan till henne. Den här gången kommer det inte ta sex år, nu vet händerna hur de ska hålla garnet för att tyget ska bli jämnt och fint.  
Det är inte ens tråkigt att stícka en till i samma färger, tvärtom gör det mig på gott humör att få maska efter maska att bilda det fina mönstret. Jag har drygt två mönsterrapporter på höjden kvar att göra och sedan kanten runt om. Det är många maskor på stickan nu så det tar sin tid, men i veckoskala snarare än årsskala. Jag riktigt känner utvecklingen i mina händer och ser det på jämnheten i mönstret.
Det är mönster på våra fönster också. Det snöar och blåser rejält och vårt hus står mitt i vindfånget för vindarna som kommer från havet. 
Perfekt väder att sitta inomhus med en stor ullstickning i knäet!

6 kommentarer: