19 okt. 2016

Kom an bara!

Hej hösten! Jag har en ny jättestor sjal att svepa in mig i så blås på du bara, och duggregna allt vad du vill och låt molnen ligga i höjd med trädtopparna. Det går hur bra som helst!
Utrustad med ullkappa och stor ullsjal (och ullmössa och ullvantar när det behövs) så är jag redo för höstrusk. 
Sjalmönstret heter Lang Ayre och är från boken The book of haps (som jag tidigare stickat vackra Happenstance ur). Gudrun Johnston har gjort mönstret. 
Det ljusgrå garnet är tvåtrådig ull som jag fått och jag vet inte vilket märke det är. Alla andra färger har jag färgat själv med Jeaba kallfärg på tvåtrådig ull från min pappas får, spunnet av Solkustens spinneri när det låg här i östra Småland. Stickor 5 mm och jag har inte vägt sjalen men den väger ca 450 gram skulle jag gissa.
Sjalen stickades på ett roligt och lite annorlunda sätt och ett tag såg den ju ut att bli en fisk
En enkel sjal men med det lilla (eller stora) extra. 
Nu sitter jag inne och kurar med tänt ljus, en kopp te och en alldeles pinfärsk stickbok av Maja Karlsson.  
Jag har bläddrat lite i den och det är många vackra bilder, fina modeller och tydliga beskrivningar. En jättefin bok!

3 kommentarer:

  1. Åhh vilken härlig och annorlunda sjal du gjort, du är så himla duktig.Hittade nånting på Ravelry idag som gjorde att jag tänkte, det där är nåt för Anette hon klarar ju allt😀Jag är så knagglig på engelska så jag vågar inte ens prova trots att den egentligen verkar relativt enkel🙄. Mönstret var Noro Topper av Brian Smith om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en rolig modell! Tack för tipset! Testa att sticka på engelska, det är inte så svårt när man lärt sig grundorden. Det finns översättningar lite här och var, tex här http://stickamera.se/bra-att-ha/forkortningar/

      Och så kan du alltid fråga om du kör fast!

      Radera
  2. Tack! ska fundera på saken 😃

    SvaraRadera