15 apr. 2015

Gift - ett livsfarligt ämne

Det blir ett boktips idag också, Anna Mannheimers Mitt liv som gift
Den här boken är alldeles ny men har rusat rätt upp på topplistorna och jag kan förstå det. Boken är kort, bara tre timmar i Annas egen inläsning, och den är härligt befriande rolig, precis som man förväntar sig av Anna. Hon beskriver öppenhjärtligt äktenskapets för- och nackdelar, hon tipsar om vilka män som kan tänkas passa en och vilka man ska undvika, hon ger recept på bouillabaisse och vi får veta att medan Peter, hennes man, är den sociale charmören så är hon den hypokondriska enstöringen som vill ha fredagsmys i pyjamas. Lättsamt och lättsmält, lite som roliga timmen i skolan. Jag skrattade högt, både av igenkänning och för att Anna utstrålar en skön självdistans. En alldeles lagom bok att lyssna på en dag när huvudet är trött och tinnitusen tjuter i öronen, som den har gjort på mig i kväll.

Jag hade tänkt sticka lite på min kofta men den är tung nu när det bara är kanter kvar att sticka och jag orkar inte hålla i den så jag plockade fram ett nystan Zauberball 100.
Färgerna får mig att tänka på choklad- och jordgubbsglass. 
En snäckskalssjal får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar