29 jan. 2015

Tovade vantar

Ibland får mina projekt eget liv.
Det började med att jag stickade den här och maken till den i rester av Jamieson & Smith 2 ply jumper weight. När de var klara tyckte jag att de var lite för stora så jag fick för mig att tova dem i tvättmaskinen. 
Efter snabbprogrammet på 40 grader var vanten lagom men den lila kanten var för tight. Skulle det gå att pilla upp kanten på en tovad vante och sticka om den? 
Efter en hel del pillande och petande så gick det!
Jag har inte tovat i tvättmaskinen förut, inte avsiktligt i alla fall, så det var spännande att se hur mycket vantarna drog ihop sig. De här blev precis perfekta i storlek men det var svårt att göra om kanten så lösare avmaskning får det bli nästa gång. Vantar och tovning är som gjorda för varandra.

Dagens promenad hann jag med innan solen gick ner. 
Det blåste friskt men det var härligt att komma ut efter att ha suttit klistrad vid datorn hela dagen. 
Jag försökte lyfta blicken när jag gick, lyfta den så jag inte missade den blå himlen. Tyvärr så är det så lätt att glömma det och bara titta ner i marken och fundera på problem och bekymmer. Tittar man upp så är det lättare att känna sig fri, ja, det är min erfarenhet i alla fall. 
Fast visst finns det fina saker att titta på om man tittar ner också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar