28 jan. 2015

Boken!

Njuter av Niklas Rådströms Boken.
Jag är helt fascinerad av att man kan skriva en bok som på sätt och vis är en omskrivning av hela Bibeln men ändå en helt egen berättelse. Fastän jag vet hur varje del i boken slutar så är det ändå spännande att höra om Abraham, Israel, Moses och alla de andra i en helt ny kostym, med ett helt annat språk och med en helt annan avsikt. Språket är klart som kristall och flyter lätt som porlande vatten. Niklas leker med tidsperpektiv och rör sig mellan författarens röst och aktörerna. Boken är lång, Bibeln är ju omfattande, men trots det är den varken tråkig eller enformig.
Jag lyssnar till den och det är Niklas själv som läser och det är alltid en extra dimension att höra författaruppläsningar tycker jag. Det är nästan så jag känner hur vi sitter runt lägerelden i mörkret en varm sommarkväll och han berättar och som lyssnare sitter jag andäktigt och lever mig in i allt som sägs. Det här är helt klart en stor läsupplevelse!

För övrigt känner jag mig lite som det här gamla trädet just nu. 
Inte helt på topp skulle man väl kunna säga men slutet på en sak är ju alltid början på en annan. Bra!

Det blev bara några varv stickade ikväll. 
Ränder är grejen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar