21 okt. 2018

Färjesockor

När jag åkte färjan till och från Gotland nyligen så stickade jag på ett par sockor. De blev nästan klara, det var bara lite kvar att fixa när jag kom hem, så de är nu mina färjesockor. Nästan som souvenirsockor fast garnet inte är köpt på Gotland.
De är vanliga bassockor, stickade över 64 maskor på sticka 2,25 mm. Det lilla ytmönstret är enkelt; varje gång garnet bytte färg stickade jag *1 rm, 1 am*. Hela varvet runt på skaften och bara på ovansidan av själva foten så sulan är helt slät. Jag började med mönstret precis där garnet bytte färg, även om det var mitt i ett varv, för att få effekten med de små aviga plupparna i annan färg än randen där de syns.
Garnet är Grundl Hot socks color i färg 406. Den översta bilden har bäst färgåtergivning. 
Det blev ett par med perfekt matchning från tå till skaft, så när som på hälarna som skiljer sig åt. 
Lite struktur funkar bra på självrandande garn om inte ränderna är alltför smala. 
Tårna är helt slätstickade.
Sex timmar välanvänd tid på en färja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar