30 juli 2015

Jeanspåsar - Gör så här!

När man har semester kan man syssla med sådant man annars inte hinner, som till exempel göra en beskrivning av hur jag sytt mina jeansbenspåsar.
Börja med att klipp av en bit av ett jeansben. Höjden spelar ingen roll men försök få biten så rak som möjligt.
Klipp bort de två nedre hörnen. 
Lägg jeansdelen på dubbelt fodertyg. Klipp till fodret. 
Jag har gjort påsar både med och utan vliseline. Påsarna blir lite stadigare med vliseline. I den här påsen har jag tunn volymvliseline. 
Lägg foderdelarna räta mot räta och sy samman. 
Vänd jeansdelen med avigsidan utåt. Sy ihop i botten. 
Sy bottensömmar både på foder och jeansdel. 


Enkelt och snabbt gjort.
Fyll med godis och påsen blir en perfekt present! 
Morris tycker att jag borde ha kattgodis i åtminstone en av påsarna! 
De är väldigt roliga att göra!

4 kommentarer:

  1. Tur att han inspekterar ordentligt, Morris the cat :)

    SvaraRadera
  2. Kul ide. Jag har gjort många påsar, men inte av jeansben
    Hälsn ELisabet i Järfälla

    SvaraRadera
  3. Väldigt fina! Bra med beskrivning. Det är också en grej på min lista; jeansbenspåse. Hade inte tänkt med foder innan men det är ju jättefint.

    SvaraRadera
  4. Jättebra beskrivning. Jag har just börjat göra botten i väskor på det där sättet, med urklipp och äntligen fattar jag hur proportionerna är på fyrkantens sidor, det är alltså sömsmånen som är skillnaden! Tack! :)

    SvaraRadera