25 juni 2014

Som en tavla

Allt sedan jag första gången såg Lars Lerins akvareller så är jag enormt förtjust i hans vackra tavlor. Mångbottnat, variationsrikt och fantastiskt målar han. I dag gick semesterturen till Karlstad och Sandgrund. Så otroligt värt resan!
Jag kände mig alldeles upprymd och väldigt berörd. Tänk att en människa kan skapa på det viset och ge så mycket till så många. Respekt!
Tivolitavlorna exploderade av färg och de var lätta att tycka om.
Fiskarna var verklighetstrogna där de låg i sina lådor. Jag kände nästan doften av dem.
Skuggspelet på husväggen var så levande. Jag kunde nästan höra grenarna slå lite lätt mot taket.
Sandgrund är ljus och rymlig och en perfekt inramning till Lerins tavlor. Man får titta i lugn och ro.
Dagens ruta blev kulturtants lila, fotograferad intill Klarälven.
Eftersom jag samlar på domkyrkor så ville jag gärna hinna med ett besök i Karlstad domkyrka som jag inte varit i tidigare.
Vilken vacker kyrka! Så ljus och inbjudande, alldeles snäll i sin atmosfär. 
Belysningen i taket tyckte jag om. 

Orgeln har över 4500 pipor. En rejäl pjäs, västsveriges största.

Hjälmaren bjöd på skådespel både på förmiddagen och nu ikväll.
Alla dessa ljusa blå och turkosa färger är bland de finaste som finns. 
Kvällshimlens blågrå dramatik är precis lika vacker. 
En helt underbar dag. Vacker som en akvarell. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar