29 okt. 2010

Sanningen att säga

 I somras läste jag en bok av Barbro Curman som heter Tillitens makt. Någonstans i början av boken står det, fritt ur mitt minne, Kroppen ljuger aldrig men tankarna kan hitta på vad som helst. De där orden lös som om de var skrivna med tjocka eldröda bokstäver och jag läste dem om och om igen och var tvungen att stryka under dem, fastän jag egentligen inte behövde. De syntes ju så bra ändå.
Kroppen ljuger aldrig...
...men tankarna kan hitta på vad som helst...
Jag hade inte behövt läsa ut boken, för det var den där enkla meningen som talade till mig och resten av boken minns jag inte mycket av. Jag fick boken i min hand för att kunna läsa och fundera över just de där orden tror jag.
Kroppen ljuger aldrig - vad betyder det när man har värk, när kroppen inte lyder, när man är sjuk? Min sköldkörtel som gjort sig påmind på en mängd olika sätt under hela hösten - vad vill den säga? Den ljuger ju inte. Vad vill en huvudvärk säga? Vad vill en mage som är i uppror förmedla? Vad vill en åldrande hud? De ljuger inte.
Vill kroppen kort och gott säga: Du blir äldre, du är inte tillräckligt rädd om dig, du lyssnar inte inåt. Se mig. Ta hand om mig.

Tankarna kan hitta på vad som helst - Vem har inte vaknat klockan tre på natten och tankarna är i sitt esse och hittar på än det ena än det andra? Tankarna kan göra hela hönsgårdar av en enda liten fjäder. Tankarna kan haka upp sig och spela samma spår om och om igen, speciellt om du anstränger dig för att tänka på något annat. Tankarna får för sig att tolka vad andra sagt eller vad andra egentligen menar - mellan raderna. Tankarna kan hitta på vad som helst. Vad som helst!

Plötsligt känner jag en väldig respekt för kroppen - som inte ljuger, och tankarna - som kan hitta på vad som helst - är inte särskilt pålitliga. Kanske inte ens värda att lyssna på, i alla fall inte varje gång de ropar.

För övrigt så är det ju snart Halloween, och då passar det bra att öva lite på att använda brandgult. Pumpor kan se ut på flera sätt. Jag stickar pumpamössor i Raggi, stickor nr 4 och Stickfrossas Level 1 mönster, fast utan häng och med en liten "pinne".
Happy halloween!
***Anette L***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar