8 aug. 2010

Vad är väl en 3000 år?

Tänk att det finns 3000 år gammal graffiti, alldeles i närheten av där jag bor!
Vid Lagmanskvarn, väster om Oskarshamn, kan man titta på en hällristning som är sådär gammal. Mäktigt!


Den är enkel och föreställer skepp, fotavtryck och skålgropar.

Läs lite med om hällristningen vid Lagmanskvarn HÄR.
En ristning av helt annan klass och stil var jag och en kompis och tittade på i somras, Sigurdsristningen utanför Eskilstuna i Sörmland.

Den beskriver en blodig historia där Sigurd dödar Fafne, och grillar hans hjärta över en eld.

Läs mer om den historien och stenen HÄR.
Båda hällristningarna är fantastiska att se, även om de är helt olika.
Och tänk - de är stengamla!
***
Något som däremot är alldeles nytt är min senaste sjal.
Tant kofta bjuder på mönstret som finns HÄR.
Tack för det Tant Kofta!

En härligt varm och skön ullsjal, stickad i Vålberggarn.
Just den färgen jag har finns inte att köpa för tillfället.

Sjalen är oblockad än så länge, men jag ska spänna den så att nederkanten blir lite slätare. Snabbstickad och jättekul att göra!
Och förövrigt så är det blött, blött, blött.

Trevlig vecka!
***Anette L***


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar