12 aug. 2010

Unna - avunna

När jag lyssnade på P1 i morse så hörde jag att det fornnordiska ordet för älska är unna. Motsatsen till unna (älska) är inte hata, utan avunna.
Fantastiskt tänkvärt!
Att säga att "jag unnar mig ditt eller datt" betyder alltså att jag ger mig något av kärlek till mig själv.
Att unna mig - att vårda mig själv, att tycka om mig själv.
Och att avund är motsatsen till kärlek låter så logiskt - Varför har jag inte tänkt på det tidigare?
När jag unnar mig något, eftersom jag gör det av omtanke om mig själv, så är det bäst att ge mig något som är bra för mig, och inte skadar kropp eller själ.
Tyg och garn är alltså mycket bättre än godis!
Jag unnar mig att sticka på min Acorn.
Första raden ekollon är klar.

Och så unnar jag mig lite quiltning på Schnibbles times two-quilten.

Och så unnar jag mig att njuta av blommorna i trädgården!

Vad unnar du dig?
***Anette L***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar