14 juni 2018

Fine Sand

En turkos kofta är precis rätt i min garderob. Nya Fine Sand, design Heidi Kirrmaier, 
är redan använd och den har både ullens och bomullens fördelar och är jättemjuk och skön.
Den är stickad i Eco wool cotton (55 % merinoull och 45 % bomull) från Magasin Duett. Jag gjorde storlek XL och förlängde kroppen några centimeter. Tio nystan gick åt. 
Koftan stickas uppifrån och ner och ökningarna görs så att de bildar ett enkelt mönster.
Jag har använt tre olika stickor, 3 mm till kanter, 3,5 mm till kroppen och 3,25 till 
ärmarna som stickades runt och inte fram och tillbaka som övriga koftan och jag upptäckte att jag stickade lite lösare när jag bara stickade räta maskor.
Ett lättstickat mönster, en aning långtråkig stickning eftersom det inte hände så mycket på stora delar av kroppen men det blev definitivt ett plagg som kommer användas flitigt.

Jag måste visa en bild på en av mina doftpelargoner. Jag har aldrig sett så många blommor på en och samma planta.

Det är precis fullt av små söta blommor! Jag hoppas den inte förtar sig med sin rikliga blomning!

Igår kväll såg jag ett program på Kunskapskanalen om hjärnforskaren Marian Diamond. Ett väldigt bra program om en hängiven och intressant människa. Hon hade mycket klokt att säga, bland annat det här:

Lär dig aldrig att bli bitter för den enda som kommer lida av det är du.
Ett visdomsord att leva efter.
Hon blev 90 år och hon tömde sitt arbetsrum på universitetet där hon jobbade först
när hon var 87. Hennes favorituttryck gällande hjärnan var Use it och loose it! Använd den eller förlora dess förmåga. Att hålla hjärnan aktiv gör att den utvecklas och håller sig, och dig, i gång. Viktigt att tänka på om man har ett utmattad hjärna. Hjärnan måste motioneras med klurigheter och funderingar, inspiration och kreativitet.
Jag sänder en tacksamhetens tanke till min egen hjärna. Den är verkligen bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar