25 jan. 2017

Enklaste filten - så här gör jag

Min virkade filt är av enklaste slag. Jag virkar med restgarner som är ca 400 meter/100 gram och virknål 3,5 mm. Jag skarvar garnerna med magiska knutar och byter garn där ett tar slut, inte vid varvvändningar.
Jag började med att lägga upp 264 luftmaskor. 
Varv 1: De 3 första lm=första stolpen, virka 261 stolpar till, alltså totalt 262 stolpar på varvet.
Varv 2: Virka 3 lm (=1a stolpen) samt en stolpe till i samma maska. *Hoppa över två lm, virka 3 stolpar i nästa lm så att en stolpgrupp bildas* - upprepa 86 gånger, till 3 lm återstår. Hoppa över 2 lm och gör 2 stolpar i sista lm. Vänd.
Varv 3: Virka 3 lm (=1a stolpen). Gör 3 stolpar i varje mellanrum mellan föregående varvs stolpgrupper, totalt 87 gånger. Gör en stolpe i sista m på varvet innan.

Upprepa varv 2 och 3 till önskad längd. Avsluta med ett varv med stolpar som varv 1. 
Än har jag långt kvar till det är dax att avsluta men jag gillar verkligen att virka på den här filten.

Jag har mestadels suttit i min fåtölj och virkat men 
det blev en liten sväng ute i det grå. 
Allt är grått, mer eller mindre. 
Fast också fint. Jag gillar isformationerna som uppstått lite här och där. 
Spännande mönster blir det också. 
Havet trycker upp isen på land, en liten bit i taget. 
Nu ska jag sticka några randiga varv. 
Det är fjärde paret randiga sockor på raken. Det är ju så roligt och jag vill bara göra en rand till och en till och en till...

5 kommentarer:

  1. Elisabet Sandberg26 januari 2017 kl. 13:32

    Filten blir jättefin! Jag blev nyfiken på de magiska knutarna och kollade beskrivningen. Ser ju jättefiffigt ut, ska testas på ett filtprojekt, modell stor mormorsruta jag har liggande. Tack för tips och underbar blogg. Hoppas du aldrig slutar blogga! Ha en fin dag. Hälsningar Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Knutarna är riktigt bra till filtprojekt och sånt. :)

      Radera
  2. Sikke et fint tæppe du er ved at hækle. Tak for ideen og linket til den magiske knude, som jeg helt havde glemt.
    Lækre sokker du er ved at strikke.
    Jeg nyder dine naturfotos, selvom jeg ikke får lagt en kommentar hos dig så ofte.
    God aften.
    Hilsen Anne-Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ville spørge dig, hvor bredt bliver dit tæppe med det antal masker, du skriver?
      :-)

      Radera
    2. Tack! Ca 175 cm bred blir filten. :)

      Radera