7 feb. 2012

Staden i mitt hjärta

På sensommaren förra året kom jag äntligen iväg på en av mina riktiga drömresor. Länge, länge har jag velat besöka Barcelona, och jag har drömt om att strosa omkring i stora katedraler, klappa på stenar som människor för många hundratals år sedan lagt sida vid sida, och njuta av arkitekturen - både gammal och ny.
Barcelona var verkligen en dröm som slog in! Inget gjorde mig besviken!

I samma veva som vi var i Barcelona så kunde/ville/orkade jag inte blogga om resan, men nu tänker jag dela med mig av några godbitar från en stad som jag mer än gärna besöker igen och som jag varmt rekommenderar.

Att stiga ur planet och se de stora bokstäverna fick pulsen att öka. Jag fick nypa mig i armen för att försöka övertyga mig om att det var sant. Barcelona + Anette = Sant!
 Vi tog tåget från flygplatsen in till staden, och det här var det första som mötte oss när vi klev av tåget. Underbart! Så ser det inte ut på min gata hemma i stan...
På samma gata som vi bodde så låg den största godisaffär jag någonsin sett!
 Evighetslånga hyllor.
Milda makaroner! Tyghimlen!
Grabbarna fick sitt också.
 Att stå så nära en Ferrari som bara kört runt, runt är tydligen något speciellt. Toys for boys i allra högsta grad.
Snabbaste och enklaste sättet att ta sig fram var dock inte med Ferrari utan med skoter. Det fanns flera miljoner av dem och alla körde - herrar i kostym, damer på skyhöga klackar, gamla gubbar och unga tjejer.
 Ja, de var verkligen överallt.
Vi bodde på gångavstånd från stadens kärna, och promenerade mycket. Trottoarerna var rena konstverken emellanåt.
 På vågorna blev jag nästa sjösjuk.
 De här påminde mig om kakelplattor från 70-talet.
 Och de här - wow! 
 De fanns i olika storlekar och färger, och de flesta som går på dem ser de förmodligen inte ens. Jag , jag ville bara klappa dem. :o)
Till min glädje så hittade jag lite stickgraffitti också. Wild and crazy. Eller nåt.
I morgon kommer fler bilder på staden i mitt hjärta.

4 kommentarer:

  1. Så roligt att se dina bilder från Barcelona! Vi var där i april förra året, bodde på Passeig de Gracia och jag fotade också trottoarerna

    SvaraRadera
  2. Visst är det en härlig stad!
    Var ligger den där tygaffären? Den har jag missat fastän jag varit i B. flera gånger.
    Ska bli roligt att se fler av dina bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men vi kommer snart tillbaka dit -eller hur?

    SvaraRadera
  4. Wivi - Den enorma tygaffären ligger på Roger de Lluria, och det ligger två till alldeles i närheten!

    SvaraRadera