28 sep. 2019

Love Note

För ett tag sedan stickade jag en Love Note, ett mönster från Tincan knits.
Jag har stickat min tröja i dubbelt garn, en tråd nougatbrun Kamena från TeeTee och en tråd ljusrosa mohair silk från ett företag jag inte längre handlar ifrån. Stickor 4,5 mm till resår och 6 mm till resten gjorde det till en ganska snabb stickning.
Tröjan är lite längre bak än fram, och i mönstret finns flera längdförslag. Det är dessutom generöst med många storlekar och det gillar jag.

Oket är ursnyggt tycker jag. 
För mig är det här den perfekta klänningströjan och jag har redan garn till en till.
En favorit som redan använts flera gånger.

2 kommentarer:

  1. Wow vilken jättefin tröja! Den klär dig. Var den svår att göra? Tror du som är proffsstickerska att jag som vanlig hobbystickerska skulle klara den? Hälsningar Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en fin modell! Mönstret är på engelska och tröjan stickas uppifrån och ner. Man börjar med en provisorisk uppläggning för att kunna justera halsringningens vidd på slutet och för att få den längre bak än fram stickas fram och tillbaka på rundstickan några gånger, sk förkortade varv, annars är det bara räta, aviga, omslag och maskor tillsammans. Det är inte svårt och på Youtube finns bra instruktionsfilmer för provisorisk uppläggning och förkortade varv och det går alltid att fråga om det är något som är oklart 😄

      Radera