18 maj 2008

Färgglatt

Sylusten är som bortblåst för tillfället, men då gäller det att ta tillfället i akt och jobba med sina andra hobbies! Just nu är det GARN som far omkring i hjärnan på mig. Ytterligare ett par sockor är klara.

Garnet heter Step 55 och är det mest ljuvligt mjuka ullgarn man kan tänka sig! Jag har köpt det från Garnhärvan.  
När jag surfade runt bland stickbloggar för ett tag sedan så hittade jag garner färgade med saftpulver! Måste testas tänkte jag, som genast beställde saftpulverpåsar från England och KoolAidUK.
Blanda saftpulver med lite vatten - en påse till 0,75 del vatten. Lägg i blött garn i en microsäker skål, häll på färger (eller skvätt eller måla...), kör i micron ett par minuter, skölj och VOILA! Så här blev mina första härvor:

Saftpåsarna jag använt ser ut så här

Jag skulle inte vilja dricka saft gjord på de här... färgen sitter kvar på händerna och går knappt inte att tvätta bort. Fast vill man piffa till insidan på sina tarmar så... I vilket fall som helst så blev mina garner jätteläckra! Jag har saftpulver i fler färger, så jag har mer roligt som väntar. Bäst att passa på som sagt, nu när sylusten är någon annanstans. 
***Anette L***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar