3 dec. 2017

På andra sidan strecket

Jag har passerat en gräns. En helt osynlig och imaginär gräns men ändå en linje som påverkar en del människor väldigt mycket och andra märker knappt att de klivit över strecket.
Jag har alltså fyllt 50.
Jag fick en riktig överraskning av maken, barnen och svärsonen, ett porträtt - av mig själv! Duktiga Anna Ileby har ritat, Anna som jag följt i många år och sett alla hennes fina porträtt av kända och okända. Jag är så glad för tavlan! Åh Tack! Hela resten av mitt liv ska jag titta på den och komma ihåg och känna igen. Underbart!

Hotellet där vi tillbringat några dagar uppvaktade mig också.
Så lyxigt!
Vi var i Göteborg, dit jag gärna åker för det ger mig ett lugn som jag inte får i så många andra större städer. Fast det var kallt, så kallt att isbjörnar klev omkring på gatorna. 
Det blev ingen tårta men bakelser till alla. Mums! 
Julmarknaden på Liseberg fick ett besök. 
Jag njöt och frös (och undrade hur stor elräkning de har). Det är fantastiskt med all belysning, det gör något fint med humöret att se alla träd och hus som lyser så inbjudande.
Stilfullt på en del ställen, 
busigt färgglatt på andra. 
Nog fick vi julkänslor, trots att snön inte är riktig snö
och isen inte riktig is.
Födelsedagsmiddagen intogs där glasen är enorma och 
efterrätterna lika så! 
Jag fick hårda paket  
och besökte Deisy Design för att själv köpa några mjuka. 
Tre nystan ljuvligt mjuk Sky med små fina paljetter ska få bli en Jag har fyllt 50-sjal. Jag tänker mig att ett enkelt spetsmönster skulle kunna bli fint. Jag är inte så mycket för att köpa souvenirer från platser men att sticka souvenirer som minnen, det tycker jag om. Dessutom är det användbart och man blir påmind så ofta plagget eller accessoaren används. Fiffigt, eller hur? 
Två härvor turkost ullgarn från Ullcentrum slank också ner i påsen, för jag behöver alltid mer turkost garn. Alltid. 
Nu är vi hemma igen och jag dricker gott te i en fin födelsedagsmugg och tänker att det här har varit en fantastisk födelsedag som jag kommer minnas med glädje. 
Så mycket skapande med händerna har jag förstås inte hunnit med de här dagarna men ikväll har händerna fått jobba litegrann. Jag klippte nämligen till vantblockare av en tunn plastskärbräda från Ikea. 
Jag tror de kommer fungera bra till damvantar.
Nu ska jag sticka! Det tyckte jag om innan jag fyllde 50 och det har minsann inte ändrats för att en streck har passerats. 😁

10 kommentarer:

  1. Härligt sätt att passera det "strecket"! Mycket fint att tänka tillbaks på! kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Grattis till dig!
    Och oj vilken bra idé med vantblockarna - ska försöka göra detsamma fast till sockor.
    I vintras var jag och make i Göteborg på filmfestivalen. Ja! Jättefin och "lagom" stad.
    Hälsningar, Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går alldeles säkert bra att göra "blockare" till sockor utav skärbrädor också! Klippa och slipa kanterna lite är allt som behövs. :)

      Radera
  3. Grattis igen, i efterskott. Och bra val att tillbringa firandet i Göteborg och på Liseberg. Jag älskar Liseberg, alla årstider, framförallt julen. Blir så varm inombords när jag ser alla lampor och hur vackert det är, just på barndomens Liseberg. Blir fina minnen när man köper med sig sådant man själv kan kreera med efteråt, blir säkert en underbar sjal. Hälsningar Birgitta i Bollebygd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liseberg är verkligen fint hela året. Jag älskar alla blommor och fina arrangemang på sommaren och nu, ja nu är det ju fint på ett helt annat sätt. <3

      Radera
  4. Grattis och välkommen över på den här sidan av strecket ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Härligt att vara i gott sällskap! :)

      Radera
  5. Grattis, det ser ut till att ha varit en helt underbar dag! / Immi

    SvaraRadera