12 sep. 2012

Nyfiken Anette

Att läsa är som att få tänka någon annans tankar för en stund. 
Att läsa biografier är verkligen som att få en egen inträdesbiljett till någon annans tankar, upplevelser och känslor. En gåva liksom.
Jag har hört många som säger att Zlatans bok inte är nåt att ha, att det visserligen är intressant att läsa om hans barndom men att han bara skryter och skryter om sin fotbollskarriär. Jag håller inte med. Jag tyckte att det var fascinerande från början till slut. Jag skulle aldrig vilja byta med honom, vill varken ha hans barndom eller hans nuvarande liv när han inte kan peta sig i näsan utan att det blir rubriker. Jag känner också en stor ödmjukhet inför hans målmedvetenhet, samma som andra världsstjärnor till exempel Annika Sörenstam berättat om. Det förklarar varför en del tar sig till den absoluta toppen medan en sån som jag aldrig kommer göra det. Jag är inte beredd att offra allt för en dröm. Jag är inte målmedveten nog. Jag är inte beredd att betala priset, oavsett hur stor belöningen är.
Jag gillar verkligen att läsa biografier. Det är nog för att jag är så nyfiken på hur andra har det, hur de tänker och agerar och jag tror faktiskt att det utvecklar mig som människa. Så - Tack Zlatan för att du delade med dig!

3 kommentarer:

  1. Javisst var det en bra bok. Mycket intressant om många saker och tänk så olika vi upplever. För mig var det ingen skrytbok utan jag håller med dig! Dessutom gillar jag en tidigare bok av medförfattaren David Lagercrantz en om bergsklättring. Han har ett gott språk David!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst den boken men gillar att läsa biografier. Den senaste jag läst är Gustavs grabb av Leif GW Person, men får en helt anna suýn på honom efter den. Rekomenderas.
    Maria i falun

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig, Anette.
    Zlatans bok är bra!
    Jag älskar fotboll och gillar boken för jag känner till en hel del av matcherna som han skriver om. Men eftersom jag bor i en stadsdel där en stor del av invånarna är invandrare så ger Zlatans ord en påminnelse om hur många av dom kanske har det.
    Kram

    SvaraRadera