17 aug. 2020

Finn och några blomster

Erika/Dödergök släppte ett nytt sockmönster under sommaren, Finn.
Jag hade en härva Cascade Heritage i en härlig blå färg som jag ville använda till ett mönster med struktur och när mönster och garn gillar varandra blir det bra.
Mjuka sköna sockor
som kommer värma ett par fötter så småningom.

Jag har experimenterat lite med akvarell och plastfilm för att göra bakgrunder till tuschteckningar.
Jätteblött papper, mycket vatten i färgen och så låta allt torka långsamt under skrynklig plastfilm. Det blev ganska häftigt, helt okontrollerbart förstås, men det tog flera dagar innan pappret var torrt och även om jag har tålamod så har jag inte hur mycket tålamod som helst så jag kommer nog inte använda tekniken särskilt ofta. Men roligt var det.
Jag använde en svart Uni-ball Broad waterproof-penna att rita med, grövre än de fineliners jag brukar ha, och det gjorde att jag valde att göra ett enkelt mönster utan alltför många detaljer.
Det blev ganska coolt, väl värt att testa igen.




2 kommentarer:

  1. Alltså, jag måste bara få kommentera din teckningar! Jag är en sån där stalker som läst din blogg i flera år men aldrig skriver något (Tror jag? Kan kanske ha skrivit nåt endaste inlägg innan.) Tittar på bilder, inspireras av stickningar och gläds åt färdiga projekt. Och knorrar lite i smyg om min egen obefintliga sticktid... Men alltså, dina teckningar... Brukar fastna och titta på bilderna länge, länge... Jag tycker de är SÅ fina! Även fast du liksom kluddar eller vad man skall kalla det, ritar utan plan så blir det så vackert! Jag kan inte rita alls, mitt "telefonklotter" är fyrkanter, cirklar och kanske en triangel. Möjligtvis kan jag sätta en triangel ovanpå en fyrkant så det blir ett hus... Sådana mönster som du gör, med mjuka linjer som tillsammans bildar en helhet är sånt som jag aldrig skulle kunna och jag blir både lite, lite avis och så förundrad och förtjust. Sluta för allt i världen inte att lägga upp bilder på dina teckningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Tack, så fint sagt! Många teckningar hamnar aldrig i bloggen, jag leker ju mest, provar och testar, är nyfiken på olika tekniker och sätt att använda verktygen. Inte för att det ”ska bli något” utan för att det är roligt och rofyllt. Just nu tillbringar jag tid med Inktense-pennor så det kommer nog något på bloggen från de försöken också. 😊

      Radera