20 mars 2016

Etthundra mil i ett rum

Den lataste av söndagar har jag haft idag. Maken har blivit förkyld och nyser mest hela tiden så medan han legat i soffan har jag suttit i favoritrummet och läst och stickat.
Det är påskfint där nu. 
Det är alltid rofyllt att vara där. 
Mestadels har jag hängt med näsan i Jojo Moyes bok Etthundra mil, en riktig bladvändare precis som det står på omslaget. 
Jess, en ensamstående tvåbarnsmamma, försöker få livet att gå ihop med två jobb, en dotter som rekommenderas en skola de inte har råd med och en styvson som måste hämtas på sjukhus efter att ha blivit misshandlad av grannar. En matematiktävling kan ge dottern en vinst som kan bekosta hennes skolgång, om de bara kan ta sig de hundra milen till Skottland på tre dagar. En riddare dyker upp, en riddare som är inblandad i en insiderskandal och därför är avstängd från jobbet. På resan genom det brittiska landskapet händer mycket, matförgiftning, en dregglande och illaluktande hund, övernattning i bilen på en parkering som slutar med att de blir bortkörda. Ja, mycket händer, samtidigt som det är en hjärtskärande berättelse om en kämpande mamma och svårigheten att kommunicera om kostnader och sparsamhet med en man som är van vid hotellsviter och restaurangbesök. En bra bok helt enkelt.
Stora delar av dagen har jag haft sällskap. Morris tycker att det är mysigt när jag sitter stilla. Då trycker han sig intill och sover så gott. 
Till slut är sjalen klar, min Valborgsjal. I god tid innan Valborg. 
Färgerna gör sig verkligen inte på bild i lampljusets sken men så fort sjalen har torkat så ska jag ta nya bilder. De flammande färgerna är underbara.
Min lata söndag summeras med en utläst bok och en färdigstickad sjal. Bra resultat för en lat.

1 kommentar: