15 maj 2014

Respekt!

Om du inte visar dig själv respekt så kan andra få för sig att inte de heller behöver visa dig respekt. - Jag tänker på de där orden och på gånger när jag kört över mig själv, både mina behov och mina önskningar och hur dåligt jag mått av det länge efteråt. Jag tänker också på de gånger jag stått upp för mig själv, ibland mot andras vilja och hur jobbigt det varit där och då men hur rätt det känts efteråt. Inte lätt, inte bra men rätt. Vi behöver visa oss själva respekt varje dag, hela tiden. Det betyder inte att man alltid kan göra som man själv vill och strunta i andra, kompromisser behövs då och då, men att visa sig själv respekt innefattar så mycket mer. Att inte begå våld mot sina egna värderingar, att inte acceptera att andra trampar på en.

Sånt kan man tänka på en torsdag i maj. Jag bjöd mig själv på nybakad sockerkaka efter jobbet. 
Det var magiskt gott. Jag gillar verkligen sockerkaka med citron i.
Jag teststickar ett mönster, Surry Hills Cardigan, som Maria Olsson gjort. Kroppen upp till ärmhålen och en ärm är klara.
Mönstret är tänkt till bomullsgarn men jag hade inte tid (=lust) att vänta på att skaffa bomullsgarn så jag stickar i Cascade 220 Superwash. Helt underbart garn att sticka i. Koftan gillar jag jättemycket så här långt och blir hela bra då kommer jag sticka en i bomull också. 

Dagens ruta står för att jag är nöjd. 
Nöjd med att ha visat mig själv respekt i dag. Och då menar jag inte sockerkakan...

2 kommentarer:

  1. Mycket tänkvärda ord :) Känner så väl igen mig! Beundrar varje gång jag läser din sida så mycket vackert du stickar :) Tyvärr kan jag inte sticka själv :( / Christina

    SvaraRadera