16 maj 2014

Tjuv- och rackarspel

På ett av de sociala medierna löper nu ett "kedjebrev" fram där man utmanas att skriva tre positiva saker varje dag i fem dagar. För det första så får jag liksom kli över hela mig av kedjebrev, i vilken form de än vara må, och för det andra tycker jag att det är snålt att bara skriva positiva saker i fem dagar. - Det försöker jag göra varje dag ända sedan den dagen för 23 år sedan när jag bestämde mig för att vara en glad människa. Jag kommer ihåg tillfället som det var förra veckan. Jag var på facklig ledarskapskurs i vackra Hammarstrand. Det var omtumlande dagar på många sätt, men där och då mellan forsränning och ensam självrannsakan så bestämde jag mig för att vara en glad människa. Jag ville det, för min egen skull.
Att påstå att jag alltid är glad vore att kraftigt överdriva, jag har mina djupa dalar där allt har nyanser av svart eller i bästa fall grått och stunder när jag är arg så det ryker ur öronen men jag försöker att hitta något positivt i det som sker. Är man på ett skittråkigt och drygt möte kan man ju alltid observera mötesordföranden och tänka att Så där ska jag aldrig göra och glädja sig lite åt det eller om det regnar för sjuttiofjärde dagen i rad så kan man vara tacksam för den prickiga regnkappan och de rosa gummistövlarna som väntar om man måste gå ut. 
Inte visste jag då att de där dagarna i Hammarstrand skulle få en så viktig roll för hela mitt liv. Tänk, den där kursen som innehöll många tårar, både på utsidan och insidan, bidrog till att forma mig. 
En person med tjuv- och rackarspel i blick och djup och mörk botten. Är vi inte alla på det viset egentligen? Om vi bara tillåter oss.

I onsdagskväll tog jag en bild av hamnen i fullmånens ljus.
Det var så fantastiskt vackert. Månen, när den är så där stor och rund, lockar fram djupet i en, eller hur?
Mm, så är det nog.
Dagens ruta började som en slags stillhet...
...men exploderade av glädje över löjtnantshjärtan. En av de vackraste växter jag vet för de fanns i min barndoms trädgård men det är ett annat minne som kanske får komma fram en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om kedjebrev - i alla former.
    Ibland kan det vara svårt att vara glad men det brukar gå över.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kloka ord!! Det går alltid att vinkla negativa saker till positivt (nåja nästan alltid) kanske inte i stunden men sen....
    Ha en bra lördag!
    Kram Lizzan

    SvaraRadera