10 okt. 2018

Handywoman

Kate Davies är stickkändis och har gjort många fina mönster som tagit stickvärlden med storm. Jag har t ex stickat Owligan till lilla dot 
och Cockatoo Brae till mig själv.
När hon var 36 år fick hon en stroke som slog omkull hela hennes liv och tillvaro men sakta och väldigt målmedvetet jobbade hon sig tillbaka till livet. Livet med en hårt påfrestad hjärna och en kropp som inte längre kunde gå eller ens fläta hennes hår.
Boken Handywoman handlar om Kates resa, från hon var liten, via ögonblicket då stroken slog ut henne, till den kreativa affärskvinna hon är idag. Boken tar upp hur hon kämpade för att få ena handen och foten att lyda igen, vilken hjälp hon fick av tekniska hjälpmedel, utvecklade och tillverkade i Sverige, och hur hon hittade garnvänner och ullkunskap på Shetlandsöarna som skulle förändra hennes liv på nytt.  
Det är en fantastisk bok om en uppenbarligen otroligt envis och målmedveten kvinna, jag tror inte många skulle vända en så kraftig motgång till en källa att hämta kraft ur men det är inspirerande att läsa om hennes ansträngningar, hennes noggranhet, hennes vilja att undersöka och förstå och hennes förmåg att förmedla för att upplysa och kanske hjälpa andra.  
I ett avsnitt besöker hon Etac i Anderstorp, de som tillverkat den utrustning som hjälpte henne att ställa sig upp kort efter stroken, en Etac turner, och hennes fascination går inte att ta miste på. Boken vänder sig inte till enbart till stickare, den vänder sig till den som vill veta lite mer om hur det kan vara att drabbas av en stroke när man är mitt i livet och den vänder sig till den som är nyfiken på hur man kan starta en verksamhet med svåra förutsättningar.  
Den är på engelska men språket flyter lätt och hon skriver tydligt och fångande. Jag har inte läst jättemånga böcker med ögonen (men med öronen!) de senaste åren eftersom jag emellanåt har svårt att koncentrera mig på att läsa med en utmattad hjärna, och jag är glad att jag kunde läsa den här, några sidor i taget. 
En bok väl värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar