25 juli 2018

Isiga sockor

För några veckor sedan försökte jag och några vänner isfärga garn. Det hade gått jättebra om vi läst instruktionen om hur vi skulle fixera färgen men vi var lite för ivriga och satte igång ändå. De flesta härvor blev tämligen bleka på grund av att färgen liksom rann av garnet men min härva med sockgarn blev fin. Inte som jag hade tänkt men fin.
Jag använde små restnystan till tårna och en rand innan resåren och hela 50-gramshärvan av det isfärgade garnet. 
Mönstret är Hermiones everyday socks, ett gratismönster på Ravelry, fast jag har gjort min vanliga häl, fish lips kiss-heel, och från stickat från tån och upp. 
Färgen vi använde för att isfärga med är Dylons handfärg, ett pulver som strös över is som ligger på garnet och får smälta. 
Ibland undrar jag varför jag sparar småsnuttar av sockgarn men när de kommer till sin rätt på ett par sockor är jag glad att jag sparat dem.  
Det kan verkligen bli pricken över i. 
Det är inte varje båttur det behövs ett par sockor men ibland är det ganska kyligt i kvällsvinden, trots de varma sommardagarna. 
Jag tröttnar aldrig på de här vyerna, de som ändrar sig hela tiden.
Sommar när den är som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar