22 feb. 2017

Halsduk som inte sticks

Nu kan sonen äntligen hålla sig varm om halsen för halsduken jag lovade honom i julas när han fick en ny jacka är färdig.
Han valde garn och färger, det svarta är supermjuk Plucky Knitter Single och det gröna är sockgarn jag färgat med Jeaba kallfärg. Han tål absolut inte garn som sticks och de här gör verkligen inte det.
Halsduken är patentstickad och jag följde ett gratismönster från Purl Soho. Jag stickade med stickor 5 mm och det gick åt 1.2 hg av det svarta och 0.4 hg av det gröna till en halsduk som är ca 2.5 m lång. 
Patentstickning är perfekt till halsdukar, de blir så tjocka och fluffiga och därmed varma. 
En del tror att patentstickning är svårt men det är det inte. Garnstudio har en bra film som visar hur man gör. Allt man behöver kunna är att lyfta en maska som om den ska stickas avig och samtidigt låta garnet följa med över stickan samt att sticka en rät m av nästa maska tillsammans med garnet som ligger över stickan. På filmen framgår det tydligt. Det är bara dessa två moment. Inte svårt alls!
Minerva blev lite sugen på att testa patentstickning för hon tittade uppmärksamt och jag tror hon lärde sig direkt. 
Enda problemet är att hon tycker bättre om garn än om stickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar