27 feb. 2017

Färdigheter

Det kan vara så att halva den här dagen bara försvann. Ungefär samtidigt som jag hade ont i ögonen. Mystiskt.
Den andra halvan av dagen har varit stillsam med en hel del te och en sockstickning.
Fram på kvällskvisten fick jag ett energiryck och bakade kolasnittar. Undrar om det kommer finnas några kvar på onsdag då maken fyller år? Kanske inte.

Ute har det varit rekordvarma nio plusgrader men ingen sol. 
Den lilla stund jag var ute visade Luna återigen sina färdigheter i trädklättring. 
Morris färdigheter består mestadels av bus och 
lilla söta Minerva är absolut bäst på att sova. 
Och som hon sover sen!

4 kommentarer:

  1. Som alltid lika fin sockstickning. Liten undran. När du börja med skaftet har du något bra tips på upplägg så det inte blir så tight i kanten? Jag har har precis nystat mitt egenfärgade garn som jag färgat på mässan i Sthlm. Jätteroligt men svårt. Vilka underbara katter du har.🐈

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag har breda vrister och har under många år kämpat med uppläggningen för att gå den smidig och kom fram till att jag lägger upp 1,5 x angivet maskantal (tex lägger jag upp 90 m om jag behöver 60 m). Sedan stickar jag ett varv med räta maskor och därefter resår där jag minskar varannan maska, tex 1 r, 2atills, hela första varvet. Behöver man inte riktigt lika mycket stretch lan man prova att lägga upp 1,25 x önskat antal maskor och sedan minska till rätt antal på första resårvarvet. Testa vad som passar dig!

      Radera
  2. Tack. Vilket bra sätt. Har aldrig tänkt på det. Min mamma gjorde sockarna väldigt elastiska men tyvärr fick jag aldrig chansen att fråga henne hur hon gjorde. Hon gick bort för drygt 10 år sedan och hennes sockar håller än😍

    SvaraRadera