29 nov. 2015

Första, och näst sista, ljuset

Syhelgen med mig själv råkade ut för ovälkommet besök idag för jag vaknade med huvudvärk, en envis malande huvudvärk som inte släppt på hela dagen, och den objudne gästen har gjort att allt gått långsamt och segt. Jag är tyvärr ganska van vid migrän och huvudvärk men det gör det inte lättare. Jag har ändå jobbat på med det jag så gärna ville göra och en klänning är sydd.
Tyget är en slinkig trikå med fint fall. 
Jag har inte orkat ta några bra bilder med varken den eller fjällrävstunikan på så det får jag göra en annan dag.
Jag tog i alla fall ett par bilder på duken jag gjorde klart igår.
Den ska ligga på bordet som ska stå i utbygget tänker jag mig. Nu pågår målning av fönsterfoder där så kanske, kanske blir det klart till jul. Jag hoppas det.
Lite lappteknik har jag också pysslat med idag. 
Den lilla restlöparen med tyger från nougattäcket är quiltad och kanten är snart fastsydd.
Det bästa med att ha syhelg med sig själv är att ingen tittar snett om man gör annat än att sy så idag stickade jag det sista på Westknits mysteriesjal The Doodler. 
Den är jättehäftig! Jag gillar verkligen fantasin i Westknits mönster. Det är ofta något alldeles oväntat dyker upp. Dessutom skriver han väldigt pedagogiska mönster vilket jag uppskattar. 

Idag är vi många som hjälps åt att lysa upp november, väldigt många.
Vi har två adventsljusstakar, en traditionell med kronljus och fönsterlav och en med svarta blockljus, fågelsand och kottar. Jag tycker om att ha ljus tända helst hela kvällarna och då är blockljus de bästa och de här köpte jag på Liljeholmens fabriksbod. Svarta var kanske inte mitt förstahandsval men de är ändå fina och de gör sig bra mot glasfatet de står på.
Bara en dag kvar i november att lysa upp! 

2 kommentarer:

  1. Nu har vi tagit fram adventsljusstaken och tänt adventsstjärnan, så julljusen kan lysa upp vår tillvaro i december. Novembers sista dag är här och jag har på min blogg försökt att "hänga med Dig" för att "lysa upp november". Hoppas det gav någon "tröst" i mörkret!

    Dollandesign

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack! Jag gillar särskilt dina skridskor! Vilken fin idé! Och takfönstret, för visst blir det ljusare ju mer man öppnar upp! :)

      Radera