25 aug. 2015

Lilla Grå - så gjorde jag

Lilla Grå.
Lilla Grå kommer jag bära tills den är helt utsliten. Jag gillar att sticka sjalar i alla dess former men de jag tycker bäst om att bära runt min egen hals är långsmala snibbiga sjalar som kan viras ett par varv eller hänga löst runt nacken.
Sjalen är stickad i 1-trådig ull från Ateljé Norrgården på sticka 3,25 mm. En knapp härva har gått åt.
En beskrivning i all enkelhet:
Lägg upp 3 m. Sticka ett varv räta maskor.
Varv 1: Sticka en maska i varderna främre och bakre maskbågen, sticka mosstickning till en m återstår. Sticka sista m i bakre maskbågen.
Varv 2: Lyft första m med garnet framför arbetet, sticka 2 m tillsammans, sticka mosstickning till en m återstår. Sticka en maska i vardera främre och bakre maskbågen.
Upprepa de två varven till sjalen är lagom stor.

Antingen kan sjalen maskas av med elastisk avmaskning här eller plockas maskor upp längs den kvarvarande kortsidan, Sticka ett hålvarv, 1 omslag, 2 rm tillsammans, och sedan ett varv med räta m. Därefter maskas alla m av med en picotavmaskning. Det finns flera olika sätt att göra en picotavmaskning och det finns många instruktiva filmer på Youtube. Jag la upp tre nya maskor för varje picot, maskade av dem och maskade av tre maskor mellan varje båge. Titta gärna på någon av filmerna i länken.
En vinsthärva från sticklägret i Fattigskogen, ett önskemål från Karin att jag skulle sticka mosstickning - och Lilla Grå blev till. 
Ibland är det enkla det bästa. 
Som en änglavinge.

1 kommentar:

  1. Så fin! Jag gillar också smala sjalar att snurra runt halsen. Tack för beskrivningen, den ska jag prova vid tillfälle. Kramar Ullis

    SvaraRadera