20 okt. 2010

Konsten att se rött

Filuriga Fiffi i farten:
Jag letade efter en bok i min bokhylla och slogs av tanken att det är många böcker som jag vill läsa en gång till. Jag blir glad bara av att se deras bokryggar! Min bokhylla innehåller inga deckare, inga böcker om mord, död eller våld. Min bokhylla innehåller böcker med titlar som  Vem är det som bestämmer i ditt liv?, Sagor för barn över 18 år, Tankekraft - 144 sidor att tänka med och Fem personer du möter i himlen. Det säger ganska mycket om mig, eller hur?
Jag hittade boken jag sökte - Konsten att vara snäll.
Stefan Einhorn skriver i den: "Äkta snällhet är en vilja att göra gott och att omsätta denna vilja i handling. ... Och till slut är det inte tanken utan handlingen som räknas."
Aha! tänkte jag första gången jag läste det. Det är INTE tanken som räknas! Det är det vi faktiskt GÖR som räknas. Så sant... Vem blir gladare av att höra "Jag tänkte köpa dig en bulle, men gjorde det inte"? Varför inte?, irrar tankarna iväg. För att du tycker att jag är för tjock, eller för att du inte tycker att jag behöver en? "Jag tänkte hjälpa dig, men gjorde det inte." Varför då? Jag behövde ju verkligen hjälp...
De genuint snälla människorna finns. Jag vill tro det!
Jag har sett en och annan, och det lyser om dem!
Stefan skriver "Så enkelt - och så svårt - är det nog till slut: snällhet är det största vi kan erbjuda vår omvärld, och oss själva."
Vackert. Och vägvalet är värt att fundera över.

För övrigt ser jag mest rött.

Regnbågsrött.

***Anette L***
Bra böcker:
Stefan Einhorn - Konsten att vara snäll
Åsa Nilsonne - Vem är det som bestämmer i ditt liv?
Tage Danielsson - Sagor för barn över 18 år
Bodil Jönsson - Tankekraft - 144 sidor att tänka med
Mitch Albom - Fem personer du möter i himlen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar