17 okt. 2010

Jag utmanar mig - och kanske dig?

Någonstans i de småländska skogarna, jag tror det var mellan Åseda och Högsby, så fick jag idén om att utmana mig själv med att sy i regnbågens alla färger. 
Quiltar i rött, orange, gul, grön, blå, indigo och lila.
Inte alla färger i samma quilt, utan en färg i varje täcke.
Min idé är dessutom att sy tre quiltar i varje färg - för att riktigt utmana mig själv och för att jobba ordentligt med varje del av regnbågens spektra.
Ja, lite tokig får man vara! 

Har du lust att vara med?
Sy minst en quilt i varje färg, alltså minst 7 stycken. Storleken spelare ingen roll. (Fast syr du grytlappar kanske du inte tar utmaningen som en riktig utmaning? 
Varje färg ska vara den dominerande i quilten, men behöver inte vara den enda. I en röd quilt ska det röda göra att du upplever quilten som just röd, även om det ingår vitt, blått eller något annat.
Hur lång tid du har på dig för varje quilt? - Så lång tid du vill!
Tiden är inte styrande på något sätt. Jag tänker ta gott om tid på mig.
Börja med rött, och fortsätt sedan med orange, gult, grönt, blått, indigo och lila. Det kanske är svårt att skilja på blått och indigo, men jag tolkar blått som ljus- och mellanblått och indigo som mörk- och jeansblått.
Om vi blir några stycken kommer jag öppna en egen sida för Regnbågsquiltarna, och min idé är att det ska bli en fin virtuell, eller kanske verklig?, utställning så småningom med många fina täcken i varje färg.
Vill du vara med så maila mig gärna på anettemcl@zoomin.se.
***
På syträffen har jag redan satt igång med mina röda projekt, som ni kanske såg i gårdagens inlägg. En topp är klar, en är på gång, och en väntar i den underbara scrapsrullen som jag fick av snällaste Sussie! Tack rara du!
Nästa färg, orange (eller brandgul) kommer bli en tuff utmaning för mig, men det ska bli superkul! Jag har nog aldrig sytt något i orange...
En stor kram till alla som var med på syträffen! Det är den roligaste och bästa av träffar och har fantastiska organisatörer och många härliga, glada och inspirerande deltagare! Vi ses till våren!
***Anette L***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar