11 maj 2020

Alltigenom roligt

Snart är 875 gram garn omvandlat till en färdig filt. 
För ganska länge sedan köpte jag nio  härvor Gästrike 2-trådigt ullgarn från Järbo. En härva i varje färg. Min plan var att göra något av alla härvorna tillsammans men när garnet väl var hemma försvann inspirationen och garnet låg i en tygkasse och blängde surt på mig. 
En dag, för inte alls länge sedan, såg jag mönster till virkade rutor. Mönstret heter Kata, ett engelskt gratismönster på Ravelry, och det visade sig vara förfärligt omständligt och svårbegripligt men jag gav mig sjutton på att fixa det och med hjälp av fotot på rutan och en skopa envishet gick det. 
En härva på 100 gram räckte lagom till fyra rutor, de är ca 20 x 20 cm stora. 
Jag virkade på, åtta rutor, tolv, sexton. 
Jag tänkte att en lagom storlek skulle vara 5 x 7 rutor, alltså behövde jag 35 stycken. 
En härva, den grå, ville jag ha till montering, så jag behövde lägga till ett garn för att få till de sista tre rutorna. 
Jag valde ett cerise-färgat finullgarn från Rauma. Till Gästrike 2-tr hade jag virknål 3,5 mm men till finullen fick jag gå ner till 3 mm för att gå rutorna lika stora. 
Sen var de bara att börja montera. Det gick snabbare än jag trott. 
Nu är filten uppsköljd och ligger plant på tork. 
Ett alltigenom roligt projekt. 
Snart är filten torr och slät. Färgglad och fin är den redan. 

4 kommentarer:

  1. Wow, så fin den blev! Filtar kan vi nog aldrig få för många av. Jag borde verkligen starta en ny!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ett litet lager av fina filtar är som en skattkista 😄

      Radera
  2. Din filt är så fin, eller allt du gör blir så fint :)
    Tänkte höra hur du har virkat i hop rutorna för det ser så smidigt och fint ut. Jag ska virka ihop rutor av Victorian Lattice som jag har virkat i bomullsgarn.

    SvaraRadera
  3. Hej! Förlåt att det tog tid förmig att svara, nackdelen med att inte se kommentarer direkt i mobilen.

    Lägg två rutor, avigsida mot avigsida. En fm genom hörnet på båda rutorna, 1 lm, 1 fm i första m på ena rutan, 1 fm i första m på andra rutan, 1 lm. Hoppa över en m, 1 fm i tredje m på ena rutan, 1 fm i tredje m på andra rutan, 1 lm och hoppa över en m. Fortsätt på samma sätt, växelvis mellan rutorna och avsluta med en fm genom hörnet på båda rutorna tillsammans.

    Hoppas det är begripligt. :)

    SvaraRadera