1 juni 2019

Juni är här

Tidernas förkylning håller äntligen på att släppa taget om mig och jag börjar få tillbaka lite energi. Så skönt! 
Det blev ett juniuppslag i min kalender till slut, så här på junis första dag. Inspirerad av Elsa Beskow, som jag tyckt om ända sedan jag var liten, fick det bli rabarber och syrener den här månaden. Elsa Beskow har gjort så mycket fint till varje årstid men just till försommartid passar hon extra bra tycker jag.

Ge mig rum, jag vill opp, sa Rabarberknopp.
Så sprängde han med sin röda topp, men jorden sa stopp:
- Du får lugna dig lite, Rabarberknopp!

Saft och bullar hör juni till, eller hur?
Medan jag legat nerbäddad har jag läst En dag ska jag lämna allt det här av Katarina Bivald. En svensk författare, född 83, som jag inte hade hört talas om tidigare. Det här är hennes tredje bok tror jag. Hennes böcker utspelar sig i USA, trots att hon själv inte bott där, och hon gör det övertygande måste jag säga. Just den här boken har en spännande utgångspunkt, Henny, bokens huvudperson, är nämligen död. Hon är ändå högst levande för läsaren eftersom hon följer sina nära och kära en tid efter att hon själv blvit påkörd av en lastbil och lämnat jordelivet. Det låter kanske som hokuspokus men Bivald lyckas göra en riktigt fin historia av vännernas sorg, hur deras minnen flätas samman och utvecklar sig till något nytt, till deras fortsatta liv utan Henny. En härlig feelgoodbok där inte allt är givet och förutbestämt, om grupptänkande, behovet av individualitet och hur minnet av någon kan leda framåt. Vill du ha något mysigt att läsa i hängmattan kan det här vara precis rätt bok! 
Nu ska jag ladda kroppen med c-vitaminer och sol. Juni är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar