30 juni 2019

Varmt!

33 varma grader i skuggan, det bränner under fötterna om man går barfota och det står människor i kö på badbryggan för att komma i vattnet. Värmen är tryckande och tankeverksamheten går långsamt, långsamt.
Det är för varmt att hålla i garn och stickor, även inomhus, så jag ägnade mig i stället åt pennor och papper.
När jag skissade var det inte alls vallmoblommor jag tänkte på, utan bara blomformer i sig. När jag tog fram färgpennorna så var det de röda färgerna som ropade högst, kan det vara värmen?, så det blev som det blev.
Vallmoblommor och vattenstänk.
Det var dax för mig att byta till en ny skrivbok, jag valde en av samma märke, Leuchtturm 1917, som den jag haft de senaste åren men till min besvikelse är pappret lite tunnare i den nya boken. Trist, för färgpennorna blöder genom pappret på den nya. Inte helt men tuschpennorna syns helt klart genom pappret. 
Kalendern för juli är klar och
de här röda blommorna kommer säkert glädja mig hela månaden som kommer men 
för stunden gömmer jag mig i skuggan, under två parasoller och nedanför en av björkarna som inte hämtat sig från förra årets torka, och hoppas det blir svalare i morgon.

1 kommentar: