22 dec. 2018

Dopparedag

På min jag-vill-hinna-innan-jul-lista stod varken att virka nya grytlappar eller att göra nya tändkottar men det hindrade mig inte att göra just precis det.
Ett par juliga dubbelvirkade grytlappar, klara att använda. 
De är superbra, man bränner sig aldrig i och med att tyget i dem blir så tjockt. Vill du göra egna finns min beskrivning HÄR.
Jag virkade med bomullsgarnet Catania och virknål 2,5 mm. Det blev lagom tätt med mitt handlag. 
En liten julfin kant runt om och julbaket kan börja.

Fast först blev det nya tändkottar. 
Jag har samlat ljusstumpar en stund och det är ett bra tag sedan jag plockade kottar. De är torra och fina nu. En bit bomullsgarn runt kotten och två-tre dopp i stearin är allt som behövs. 
Maken och sonen har frågat efter tändkottar sedan förra omgången tog slut. De är verkligen toppenbra att tända brasan med. Den här kommer räcka en bit in på nästa år. 
Det blev liksom en dopparedag så här dan före dan före den riktiga dopparedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar