17 okt. 2017

Bleka blad och konstig himmel

För ett tag sedan såg jag på Lappeklipps blogg att hon blekt en tunika med klorin och det såg så roligt att jag och Kikki ville testa. Som riktiga Copycats använde vi löv precis som Lappeklipp för att dekorera blekningen. Dock har vi inte förstärkt löven med textilpenna som hon gjort.
Vi började med att klippa till klänningsdelar i ett mörklila linnetyg. Vi tog lika delar klorin och vatten i en sprayflaska och plastade in platsen där vi skulle vara.
 Jag sprayade nerifrån och upp för att få en toningseffekt och Kikki maskade av en remsa på varje plaggdel och sprayade där. Klorin är verkligen inget miljövänligt och trevligt blekmedel, lyckligtvis det gick åt väldigt lite, max ett par matskedar till våra två klänningar.
Jag är väldigt nöjd med hur min blev. Lite höst goes galaxy på något sätt. 
Mönstret är Dress no 2 från 100 Acts of sewing med några modifieringar,  
t ex stora sidfickor. 
Vi använde lite av varje, eklöv, ormbunkar, rosblad, asp och något mer. Det droppade lite från sprayflaskan och där blev det blekare prickar.  
Det var ett roligt experiment och om jag gör det igen vet jag lite mer om hur det går till, hur lite blekmedel som behövs och hur fort det går.  
På tar om galaxer så har säkert alla märkt det konstiga ljuset som varit idag. En grårosagul himmel och en kämpande sol som försökte bryta igenom ett tjockt lager av moln. Uppgifterna går isär om det bara var ovanligt tjocka moln, sandpartiklar från Sahara eller partiklar från bränder i Spanien och Portugal. I vilket fall som helst var det ett märkligt ljus. 
Inte nog med det, Blå Jungfrun var dessutom helt borta! 
Nu är hon tack och lov tillbaka igen.

1 kommentar:

  1. Jamen hej så kul att ni också testade klorblekningen!!! Ja, miljövänligt är det ju inte, men det går ju åt super duper lite av den varan. Jag spädde inte ut mitt alls så åtgången av klor var minimal. Jättesnygg tunika det blev ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera