23 sep. 2017

Runda och fina

Jag har pågående stickningar som jag kanske skulle ge lite sticktid men idag ropade några nya nystan högst.
Medan jag lyssnade på höstens avsnitt av Lundströms bokradio på förmiddagen så gjorde jag rand efter rand. 
Igår kväll var jag väldigt trött och det enda jag orkade var att nysta några ullhärvor för hand. 
Jag tycker att runda handnystade nystan är vackra. De får mig att tänka på mormor. De får mig att känna att det enda som egentligen behövs är ett par händer, inte en massa dyra redskap. Det blir vackra nystan med hjälp av garnvinda och nystmaskin också men handnystade är ändå något speciellt. Runda, mjuka och fina.
Jag stickade nyligen i rosa och nougatbrunt men kände att jag inte var färdig med den färgkombinationen. På vävmässan hittade jag de här tre fina färgerna, färgade på grått garn så de är vackert melerade, och de ville bli något tillsammans. När jag kom hem anslöt sig ett naturvitt angora/ullnystan. Mönstret jag hade tänkte göra visade sig kräva ännu fler nyanser så jag meckar runt lite med Brushcreek shawl. Kanske blir det som jag tänkt mig, blir det inte det så stickar jag en annan sjal någon annan gång.

Ute är det grått och fuktigt. Jag har migrän efter veckans ansträngningar så vi passar varandra bra idag, vädret och jag. 
Jag borde ta in pelargonerna men det är så trist att ta in dem när de är så blöta. 
Kanske torkar de lite i morgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar