25 juli 2017

Papp och påse

Denna blåsiga tisdag bestämde vi oss för utflykt. Vi åkte söderut och målet var Kalmar slott.
Just nu pågår en fantastisk utställning av Isabelle de Borchgrave som gjort kopior av Medicis mode - i papper!
Det är helt hänförande. 
Varje liten detalj från spets till stora tygsjok, kronor och handskar, smycken och skor. Allt i papp. 

Jag är så glad att vi åkte dit. 

Vi gick också ett par av de guidade turerna, de är ganska många i Kalmar slott, och även om jag varit där flera gånger tidigare så snappar man upp nya saker och ser sådant man inte sett tidigare. 
Från slott och kungar till något enklare, nämligen de två projektpåsar jag sydde förra veckan. 
Den ena är så fiffig, ett förkläde med en påse längst ner. 
Perfekt att ha klädnypor i om man hänger tvätt, lägga torra blad i om man rensar sina krukväxter medan man vattnar och, så klart, perfekt att ha stickningen eller virkningen i om man vill ha den nära till hands eller inte vill att nystanen ska rulla iväg om man sitter ute, i en buss eller på en stickträff. 
När man är klar viker man bara in förklädesdelen i påsen  
och drar åt snodden! 
Idén är inte min egen, det var en annan som sydde ett förra veckan och flera intygade att de var vanliga förr. Jag lät mig glatt inspireras och sydde ett jag också.

Jag gjorde också en vanlig fodrad påse (enligt min beskrivning som finns HÄR) av ett underbart tyg som blev över när jag kortade av ett par gardiner i höstas. 
Motivet är ritat av Nadja Wedin och gardinerna fanns att köpa på Hemtex. 
En liten nyckelring för stickmarkörer eller en liten sax och ett handtag så påsen kan hängas på t ex en stol när man stickar är det lilla extra. 
När jag tröttnar på mina gardiner ska jag sy fler fina saker. Fast det kommer nog inte hända att jag tröttnar på dem.

1 kommentar: