15 jan. 2016

Mössmys

Min andra Nördic knitting-mössa är klar. Jag är så glad att jag gjorde en till, en med bättre masktäthet, och den här passar perfekt utan att valkas i maskinen. 
Mönstret finns kvar på Nordknit.blogspot.se till sista januari för den som har lust att sticka en egen. Det var riktigt roligt att göra dem!

Jag såg ett tips härom dagen att vända mössan ut och in på de sista varven, så att tråden som löper får yttervarv och inte riskerar att dra ihop maskorna.  
För mig fungerade det jättebra. Ett tips som jag måste försöka lägga på minnet.

Det blev en del trådar att fästa, men en fästfest passar alltid bra på en fredag! 
Nu väntar jag ivrigt på att mössan ska torka. 
Den är stickad i sockgarner, alla med 400 m/100 gram. Det grå bottengarnet är Regia tweed.

Jag vet att jag ofta visar bilder på samma vy men det är för att den finns mitt framför näsan på mig, och för att jag tycker att den är så vacker.

Den gör mig lycklig den där utsikten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar