25 juli 2014

Stjärnor och sjalar

Stjärnorna jag påbörjade igår är nu sydda. Anette E har gjort mönstret som hon kallar De fem vise männen (hon tror det är en ny kanske oupptäckt stjärnbild) och jag har aldrig tidigare lyckats sy stjärnor som blir så fina!
Fyra olika storlekar. 
Kolla spetsarna! Och mitten! Det här är på den minsta stjärnan som bara är 7,5 cm. Lite mallig är jag allt. Hemligheten är en linjal som heter Rapid fire lemoyne star. 
Mönstret är till en löpare med nio stjärnor.
Det kom två små nyfikna när jag skulle ta några bilder ute i skuggan. 
Jag tror de tyckte att jag var snäll som la ut röda mattan till dem.
Nåja, så länge duken inte ligger på ett bord utan på marken så kan jag inte skälla för mycket på dem.

En av sjalarna jag blockade i går är helt klar. 
Den är stickad i Drops alpaca (det grå och det marinblå) och Sisu från Sandnes (det melerade).  Det gick åt 150 gram av det grå, 100 gram av det melerade och 50 gram av det marinblå. Stickor 3,5 mm.
Jag började sticka efter mönstret Vanja men när jag stickat och stickat en hel evighet så repade jag upp allt eftersom jag inte tyckte om formen, något jag märkte från början men ibland tar det sådan tid innan jag tar beslutet att repa upp. Nu har jag stickat två Vanjor bredvid varandra med en mittmaska mellan och jag är riktigt nöjd.  
Uddspetsen är enligt Dödergöks enkla recept
Mittmaskan är bara stickad med det melerade garnet och lyft övriga varv. 
Skrev jag att jag blev riktigt nöjd med resultatet? Så nöjd att jag funderar på att genast lägga upp till en ny.

Dagens kattbild visar hur stor plats tre små kattungar kan ta. 
Det är ju en soffa för tre, eller hur?!
Ikväll flyttar Gru hem till sin husse och matte. Vi kommer sakna henne för hon är en riktig sköning.
Dagens ruta är brännhet.
Det är torrt ute nu. Brandrisken måste vara skyhög.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar