10 juli 2014

Pärlcollier

Jag slänger mig från genre till genre och just nu läser jag Margareta Strömstedts bok Jag skulle så gärna vilja förföra dig - men jag orkar inte. Att läsa den är som att sitta med en tekopp i handen, uppkrupen i Margaretas soffhörn och höra henne berätta, som om hon vore mormor eller farmor och delar med sig till sina telingar. Hon berättar bland annat om sina möten med Astrid Lindgren och Tove Jansson och man kan nästan höra deras samtal. Man får liksom krypa intill och tjuvlyssna. Härligt och varmt, ömsint och fint.
Häromdagen fick jag en kommentar av Stina som bakat blåbärskladdkakan med smultron i stället. Jag blev så sugen på att testa eftersom vi har jättegott om smultron. 
Tack för tipset Stina! Den blev jättegod!

Vi har syskonbarn på besök och en tur på havet har de längtat efter. 
De små söta fötterna! Jag smälter!
Det blåste för mycket ute på öppet hav så vi höll oss inomskärs. 

Dagens ruta blev lite av varje, mest faster-färgad och som havet förstås. 
Så tacksam för fina dagar. De blir pärlor att spara i minnets collier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar