22 juli 2007

Tack! Frihandsquiltning - Så här gör jag

Tack! Jag blir alldeles generad av berömmet för min Spiral waltz ;-)

Och hur jag gör.... Ja, det finns bara ett sätt - att öva och öva. Bente Vold Klausen lärde mig att kan man inte rita upp sitt mönster på papper så kan man heller inte sy det, så jag har helt enkelt testat mig fram med papper och penna. De mönster jag kan fylla en papperssida med kan jag också fylla en tygyta med. Numera ritar jag sällan upp något innan, för jag vet ungefär vilka mönster jag behärskar att sy, men det är klart att jag testar nya kringelkrokar då och då.
Det är ofta svårt att få bra foton på quiltningen men här är bilder på min favoritquiltning "bågmönster" och en slags "fria fjärilar"

      

Och så här ser bonaden Mosaic stars ut på baksidan
Att öva på att sy snurror är ett jättebra sätt att lära sig hur man ska föra händerna i relation till hur foten ska trycka på pedalen. Jag frihandsquiltar ofta med hårt tryck på pedalen. Det funkar bäst för mig.
Någon undrade vad jag syr med för maskin. - Jag har en Janome 6500, och det finns ingen stygnregulator till den, så det får man vara själv :-)

Det är jättekul att frihandsquilta - Så sätt igång med att öva!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar