25 jan. 2020

Islander

En tröja i ull kan vara det bästa plagget. Som en trygg hamn, en varm famn, ja ni som vet ni vet.
Jag är så glad för min Islander. Eli/Skeindeer Knits har gjort mönstret och 
jag har stickat i grå Rauma Finull och flerfägat Karamellgarn från Östergötlands ullspinneri. 
Jag har gjort en del modifieringar för att tröjan skulle passa mig, t ex gjorde jag ökningar i sidorna från midjan och neråt, tröjan är stickad uppifrån och ner enligt mönstret. Jag gjorde enfärgad resår i ärmar och nederkant i stället för randig och i halsringningen gjorde jag en I-cord i stället för resår. Jag valde ett flerfärgat garn som i vissa partier har låg kontrast till det grå och jag är så nöjd med hur det blev. 
Det var en rolig stickning, i början riktigt utmanande men tre steekar och förkortade varv för att forma halsringningen, samtidigt som det var flerfärgsstickning men när väl halsringningen var formad var det bara att sticka på. Jag klippte upp steekarna i hals och ärmhål utan att sy ett enda stygn, ullen är tillräckligt sträv för att hålla alla maskor på plats. Jag har tvättat tröjan på ullprogrammet i tvättmaskninen och inte en enda maska har gått upp av den behandlingen.
En tröja att trivas i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar