25 maj 2017

Sommarkänsla

Vilken fin helgdag det varit idag. Vi hörde göken på morgonen även om vi inte var på gökotta. Vi drack te på trappan i stället och genast kändes det som sommar på riktigt.
Igår kväll kändes det också som sommar och till solens sista strålar tog jag några bilder på en sommarsjal jag virkat.
Den är gjord i tjockt bomullsgarn av fem härvor, à 50 gram, Wisdom Yarns Fresco och virknål 5 mm. Jag brukar komma ihåg var och varför jag köpt garn men de här har jag inget minne av att ha införskaffat. Jag har ju bevisligen gjort det på något sätt och kanske hade jag ett mönster i åtanke, det har jag i så fall glömt för länge sedan. Nu är garnet en Amorous.
Mönstret Amorous är ett gratismönster på Ravelry och finns på engelska, tyska och svenska (översatt av en kompis till mig!). En snabb och rolig virkning.
Perfekt sommarkvällssjal.
Perfekt sommarkväll. 
Perfekt.
(Förutom all den där sörjan på vattnet.)

3 kommentarer:

  1. Blev helt kär i din fina sjal och kände att det var ett måste att virka mej en egen. Jag är inte så van att just virka men efter att följt både den svenska och den engelska beskrivningen så är jag nu på gång. Jo, rivit upp ett antal gånger har jag ju gjort så klart 😃
    Så tack för att du delar med dej av dina projekt vilka många gånger ger mej inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt! Reliefmaskorna kan vara lite knepiga om man inte virkat sådana tidigare men när man väl kan är de roliga och det blir en fin effekt. Vad gör du den i för garn? Lycka till med din sjal!

      Radera
  2. Jag hittade en Youtube film som visade hur man virkade reliefmaskor så det gick fint. Jag hade en massa nystan Muskat hemma köpt på rea någon gång så de håller nu på att bli en sjal. Lite tung blir den med då ligger den förhoppningsvis Still.

    SvaraRadera