23 juni 2013

Rariteter

Vi har sett en raritet. En fågel som flugit vilse men som drog en väldig uppmärksamhet till sig.
En vitnäbbad islom.
Jag har inte något bautaobjektiv som många av fågelskådarproffsen som var på plats men en bild blev det i alla fall. Pippin är en liten vit och svart prick på bilden. Det vita är den berömda långa näbben. Så här ser den ut i fågelboken.
Nu var den i Hyndevadsström, mellan Hjälmaren och Eskilstunaån i Sörmland, och vi råkade vara i närheten. Jättekul att få se den men lite synd tyckte jag om den också och jag undrar om den hittar hem... Den kalasade flitigt på fisk och kräftor men jag tror den hellre vill ha sällskap än mat i överflöd.

Över strömmen går Bibybron, tyvärr i alldeles bedrövligt skick men vacker ändå på något sätt. En raritet det också.


För mig som gillar broar var bron lika spännande som vitnäbben. 
Beträd på egen risk liksom. 
Det finns beslut på att den ska återställas men de ansvariga vill inte betala. Hoppas de gör det ändå.

Att sitta där på de gamla gistna och skeva resterna av en en gång så ståtlig bro, svänga med benen och titta ner på näckrosorna var mäktigt. 

Jag kan inte låta bli att tänka - Ännu en dag i paradiset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar